Om de rekenproblemen van kinderen uit het lager
onderwijs succesvol aan te pakken is een goede samenwerking
cruciaal. Samen doelen stellen, de geschikte
materialen en werkvormen selecteren en stap voor stap
het kind versterken in zijn rekenkundige vaardigheden: het
zijn maar enkele factoren die de ondersteuning effectief
maken.
Wat vertelt de wetenschap ons over de aanpak van rekenproblemen?
Hoe stellen we een doordacht handelingsplan
op voor deze kinderen, rekening houdend met een
groot aantal beïnvloedende factoren? Hoe kan een leerlijn
wiskunde uit het buitengewoon onderwijs ons inspireren
om nog efficiënter aan de slag te gaan? Wat kan het
nieuwe leerplan wiskunde voor het vrije basisonderwijs
ons bijbrengen? Hoe kunnen we via de integratie van
remediërende en compenserende werkvormen de
gewenste leerdoelen bereiken?
Aan de hand van concrete casussen krijg je antwoorden
op deze vragen. Na deze studiedag ben je in staat om
kinderen met rekenproblemen beter te ondersteunen en
de communicatie tussen alle actoren te versterken.
SPREKERS
• Patsy Van Uytfanghe, leerkracht en beleidsondersteuner
wiskunde
• Ellen Meersschaert, docent Logopedie en Audiologie
Thomas More
DOELGROEP
• Logopedisten en andere geïnteresseerden