Ouderbetrokkenheid is essentieel voor succesvolle logopedische therapie. Je kan ouders actief betrekken tijdens de logopedische sessie met het kind. Ouders leren zo de moeilijkheden van hun kind kennen en begrijpen hierdoor beter wat het doel van de therapie is. Als je ouders inschakelt om thuis tussen twee sessies in te oefenen met hun kind, vereenvoudigt dit de transfer naar het dagelijkse leven.
In deze tweedaagse cursus leer je de eerste dag hoe je ouders kan motiveren om actief deel te nemen aan de logopedische therapie. We bekijken welke attitudewijzigen er soms nodig zijn bij ouders en hoe je die kan bekomen.
De tweede dag leer je concreet hoe je ouderopdrachten en hulpmiddelen adequaat kan inzetten om de betrokkenheid te vergroten. De focus ligt op ouders van jonge kinderen (de leeftijd van 10 jaar) in spraak-, taal-, stem- en stottertherapie. We besteden aandacht aan mogelijke obstakels zoals ouders die weinig taalvaardig zijn in het Nederlands of gescheiden ouders.
Na deze cursus:
- begrijp je welke attitudewijzigingen noodzakelijk zijn vooraleer een ouder actief kan deelnemen aan de logopedische therapie van hun kind;
- kan je ouders motiveren om deel te nemen aan de logopedische therapie van hun kind;
- kan je concrete hulpmiddelen gebruiken om de actieve betrokkenheid in de hand te werken;
- onderga je zelf een attitudewijziging (dat hopen wij althans).
Sprekers:
- Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie Thomas More
- Sabine van Eerdenbrugh, docent Logopedie en Audiologie Thomas More
Doelgroep
- Logopedisten
- Audiologen
- kan je