Als logopedist vertrek je meestal vanuit de stoornis bij het opstellen van behandeldoelen. Voor mensen met een hersenletsel ligt de focus dus op taal. Toch is het vaak beter om je cliënt vanuit een ruimer conceptueel kader te benaderen.
Tijdens deze studiedag bespreken we samen een conceptueel kader vanuit een totaalaanpak: je start niet vanuit de stoornis, maar je observeert je cliënt in verschillende communicatieve situaties. Waarover wil je cliënt communiceren, in welke context, met wie en wat veroorzaakt ruis? Je zet hierbij een brede, niet enkel een talige, maar ook een cognitieve bril op. Je leert een onderbouwd communicatieprofiel kennen, staat bewust stil bij belangrijke randvoorwaarden en koppelt hier behandeladviezen aan.
Na het volgen van deze vorming heb je een nieuw referentiekader om je cliënt meer in zijn totaliteit te zien en kan je je behandeling hierop afstemmen.
SPREKER
- Elsa van Schouwen, CPCRT, biomedisch wetenschapper, ergotherapeut en docent, Hersenwerk Nederland
DOELGROEP