Stotteren ontstaat meestal op kleuterleeftijd, een leeftijd waarop ook de spraak en taal van kinderen in volle ontwikkeling is. Als ouders zich in deze periode zorgen maken over de spreekvloeiendheid van hun kind, dan spreken ze vaak de (zorg)leerkracht aan. Ook als ouders geen directe vragen hebben, kunnen leerkrachten en CLB-medewerkers een cruciale rol spelen in de preventie van en voorlichting over stotteren.
Op deze halve studiedag leggen we eerst uit wat stotteren is, hoe het ontstaat en waardoor de ontwikkeling beïnvloed wordt. Daarna gaan we dieper in op de rol die leerkrachten en CLB-medewerkers kunnen vervullen. We bespreken ook doorverwijzingscriteria en geven een aantal concrete tips en adviezen voor de communicatie en samenwerking met ouders.
SPREKERS
- Kurt Eggers, docent Logopedie en Audiologie Thomas More
- Mark Meersman, docent Logopedie en Audiologie Thomas More
- Sabine Van Eerdenbrugh, docent Logopedie en Audiologie Thomas More
DOELGROEP
- Leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs
CLB-medewerkers