Opleiding

Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijzer voor intelligentiemeting bij personen met een verstandelijke beperking

21-04-2022
Thomas More Hogeschool - Molenstraat 8 (Campus Sanderus) - 2018 Antwerpen

Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijzer voor intelligentiemeting bij personen met een verstandelijke beperking

In de praktijk van het psychodiagnostisch onderzoek van cognitieve vaardigheden of intelligentie treedt bij personen met een (zeer) lage intelligentie of verstandelijke beperking (VB) een heikel probleem op: men botst op het bodemeffect van onze klassieke IQ-meting. Om in de IQ-zone lager dan 50-55 verder te kunnen differentiëren reiken we in deze workshop een specifieke psychometrische werkwijze aan die toepasbaar is bij kinderen en volwassenen met een VB. De werkwijze reikt daarbij handvatten aan voor aansluitend handelingsgericht werken in de begeleiding.

 

Na het volgen van deze workshop kan je concreet aan de slag met de werkwijze ‘Het zeer lage IQ: een meet- en werkwijzer’ (Magez, De Jonghe & Van Parijs, 2021) om de cognitieve vaardigheden van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking in kaart te brengen. We lichten toe hoe een IQ lager dan 50-55 metrisch kan benaderd worden met de actueel beschikbare en erkende intelligentietests en rekening houdend met het CHC-gedachtegoed.

Je kan de werkwijze gebruiken bij onderkennende (niveaubepalende en beschrijvende) vragen en bij indicerende vragen. Zo kan je een antwoord krijgen op de vraag of de persoon cognitief functioneert op het niveau van een matig, ernstig of diep verstandelijke beperking, krijg je zicht op het profiel van brede cognitieve vaardigheden en kan je van daar uit een handelingsgericht advies geven.

In de workshop gaan we met concrete casussen aan de slag.

De vorming is in de eerste plaats bestemd voor psychodiagnostici die vertrouwd zijn met het onderzoek naar verstandelijke beperking zowel bij kinderen als volwassenen. Er wordt de nodige voorkennis omtrent het CHC-model en intelligentiemeting verondersteld.

 

Sprekers

Katrijn Van Parijs, klinisch psycholoog, lector en onderzoeker bij Thomas More, medewerker Psychodiagnostisch Centrum Thomas More, lid CAP vzw

Els Dejonghe, schoolpsycholoog, psycho-pedagogisch consulent in de CLB-sector en provinciaal begeleider voor PVOC Vlaams-Brabant en BHG inzake de doelgroep leerlingen met specifieke noden en interne kwaliteitszorg.

Doelgroep

Psychologisch, pedagogisch en orthopedagogisch geschoolden. CLB-medewerkers

Praktisch

  • Type vorming | workshop
  • Datum | do. 21 april 2022
  • Uur | 09u30 – 12u30 
  • Groepsgrootte max. 20
  • Prijs € 50
  • Inschrijven | je kan inschrijven tot do. 15 april 2022.

 

Datum en tijd

donderdag 21 april 2022
09:30 ⇾ 12:30

Einde inschrijvingen: vrijdag 15 april 2022 (23:59)
Annulatie mogelijk tot: vrijdag 08 april 2022 (23:59)

Programma

Prijs

andere: 50,00 EUR

medewerker TP TM: 0,00 EUR

Organisator

More Hogeschool Thomas

More Hogeschool Thomas

+3234321932

pv.tp@thomasmore.be

Contactpersoon

More Hogeschool Thomas

More Hogeschool Thomas

+3234321932

pv.tp@thomasmore.be
Stieven Rottier

Stieven Rottier

+3234324040

stieven.rottier@thomasmore.be