Hoe hou je rekening met cognitie bij mensen met een hersenletsel?
De impact van een hersenletsel kan uitgebreid zijn: naast taal- en/of spraakstoornissen hebben patiënten vaak ook cognitieve stoornissen. Onder cognitieve functies rekenen we onder andere volhouden van aandacht, probleemoplossend vermogen, plannen en organiseren. Deze functies dragen bij aan het welslagen van je logopedische diagnostiek en therapie. Immers, hoe zeker ben je dat je iemands taalvermogen test en niet het geheugen? En zet je bij therapie in op functietraining van relevante strategieën of ga je samen op zoek naar haalbare hulpmiddelen om te compenseren voor executieve dysfuncties? Tijdens deze studiedag krijg je een theoretisch kader over cognitieve functies zoals aandacht en executieve functies (bv. probleemoplossend vermogend en ziekte-inzicht). Handig inzetbare technieken en tools worden hieraan vastgeknoopt. Daarna ga je zelf aan de slag met enkele concrete casussen. Wat zijn de sterktes en zwaktes van deze persoon? Welke impact heeft dat op jouw diagnostiek? Hoe geef je de logopedische therapie concreet vorm? Na deze studiedag heb je concrete handvatten om mensen met een hersenletsel gericht en op maat te onderzoeken en stimuleren.
SPREKER • Wouter Lambrecht, klinisch neuropsycholoog privépraktijk